Digital marknadsföring mot en köpstark målgrupp
Det finns mängder av vinklar att ta när det kommer till digital marknadsföring, så det gäller att välja rätt plattform, format och vinkel mot sin målgrupp för ett träffsäkert resultat. Oavsett om du vill öka varumärkeskännedom eller konvertering, kan vi hjälpa er att nå era uppsatta mål. Här reder vi ut hur du kan arbeta med digital marknadsföring och marknadsföring på Instagram för att nå målgruppen gravida och småbarnsföräldrar
Digital marknadsföring
I takt med att det digitala idag är en naturlig del av majoritetens vardag tenderar stor del av all marknadsföring att på ett eller annat sätt kategoriseras som digital marknadsföring. Exempel på digital marknadsföring som lämpar sig för att nå en målgrupp inom graviditet och familjeliv är till exempel nischade nyhetsbrev, synlighet i gravidapp eller nischade hemsidor och marknadsföring i sociala medier. En stor fördel med digital marknadsföring är att den går att rikta mot en väldigt specifik målgrupp, samt att resultat och effekt ofta är både spårbart och mätbart. Det gör att man hela tiden kan utvärdera och säkerställa god avkastning på ens investering.
Digital marknadsföring: Sociala medier
Marknadsföring i sociala medier har blivit en självklarhet för många företagare. Vilket inte är så konstigt, med tanke på att 84% av Sveriges internetanvändare använder sociala medier dagligen! Eftersom sociala medier gör det möjligt att kommunicera och interagera med andra, spenderar blivande och nyblivna föräldrar mycket tid här. På dessa plattformar kan de dela erfarenheter, hitta rekommendationer och inspireras. Om du vill nå den här målgruppen är marknadsföring i sociala medier ett utomordentligt bra val att ha med i er marknadsföringsstrategi.
Marknadsföring på Instagram
Instagram har länge varit, och är fortsatt, en populär plattform att annonsera på. Som varumärke finns det flera anledningar att satsa på marknadsföring på Instagram. Bland annat går det att skapa visuellt och inspirerande innehåll som skapar engagemang och lockar målgruppen. Blivande och nyblivna föräldrar är användare som tenderar att ha ett stort engagemang, det vill säga att de gillar, kommenterar och delar innehåll med varandra på plattformen.Genom marknadsföring på Instagram kan du nå målgrupper baserat på deras intressen och beteenden, det innebär att med hjälp av Instagram kan du nå användare som interagerat med innehåll kopplat till graviditet, föräldraskap och familjeliv.
PR marknadsföring
En stor del av PR marknadsföring har på senare år kommit att bli digital. Detta på grund av att PR marknadsföring idag ofta innebär att samarbeta med influencers som i sin tur har en digital räckvidd. PR marknadsföring idag kan till innebära att skicka PR-bud till influencers eller anordna exklusiva och tilltalande event som influencers eller kända ansikten bjuds in till. Syftet med dessa aktiviteter är att få influencern att marknadsföra detta via sina sociala kanaler. När detta sker så når budskapet ut till profilens följare, som ofta har högt förtroende för den influencer de följer. PR marknadsföring blir genom detta ofta en lyckad aktivering i sociala medier och ingår därför ofta i mixen för digital marknadsföring.