Semmelmackan Smackan
INNEHÅLLER:
PR-UTSKICK
CONTENT MARKETING
INFLUENCER MARKETING
Baby Journey älskar semlor! Det är också en av årets mest uppmärksammade temadagar och varje år presenteras nya varianter och former av den klassiska semlan där flera nya varianter lever vidare och får exponering år efter år. Baby Journey ville haka på trenden och ta fram en egen semla anpassad för vår målgrupp – småbarnsföräldrar och barnfamiljer. Syftet var att skapa en varumärkesbyggande kampanj som går att plocka upp årligen.
Tidsbrist och händerna fulla med annat beskriver vår målgrupp väl. Vår semla behövde därför kunna göras på kort tid och med få ingredienser, så att även den mest stressade barnföräldern har tid att göra en semla. TV-kocken Jessica Frej är känd för sina enkla och snabba recept, hon är dessutom mamma till en 1-åring. Det gjorde henne till en perfekt match för vår semmel-kampanj. Tillsammans med Jessica utvecklade vi och lanserade Smackan, en mix av en rostad macka och en semla.
Matlagningsklipp på sociala medier är ofta med och inspirerar till nya recept. Därför togs kampanjen ut i flera korta videos för att hela februari kunna introducera innehåll med nya vinklar. För att sprida kännedom om kampanjen och nå ut brett gjordes även PR-utskick till Sveriges största influencers inom föräldraskap och mat, där vi såklart pinpointat vilka som, precis som oss, älskar semlor!
uppmärksammade PR-budet med önskat budskap i sina kanaler.
Totalt fick kampanjen en räckvidd på 1500 000 exponeringar.
ELLE mat och vin publicerade en artikel om Smackan som årets nykomling.
“Inför årets semmeldag den 21 februari har gravid- och småbarnsappen Baby Journey gått ihop med tv-kocken Jessica Frej för att lansera ett busenkelt alternativ till semlan. Säg hej till Smackan – en hybrid mellan en rostad macka och en semla som bara tar fem minuter att göra!“
ELLE mat och vin
Linnéa Olsson
Creative Sales, Baby Journey
Copyright © Baby Journey
Ladda ner vår app här
Copyright © Baby Journey